بنیاد نیکو کاری ماهتاب سازان ایرانیان

مدرسه فردا نیروگاه رودشور

اختیار، انتخاب و خلاقیت

چکیده :

مدرسه فردا در داخل محوطه نیروگاه رودشور و در کیلومتر 43 آزادراه تهران-ساوه واقع شده است. مخاطبان مدرسه فردا‎، دانش‌آموزان مهدکودک تا پایه سوم ابتدایی هستند. مدرسه فردا بر اساس الگوی آموزشی مونته‌سوری طراحی شده است و به سبک روش‌های نوین آموزشی ماهیت کارگاهی دارد.

مدرسه فردا در داخل محوطه نیروگاه رودشور و در کیلومتر 43 آزادراه تهران-ساوه واقع شده است. این مرکز دارای 600 متر مربع فضای سرپوشیده و 450 مترمربع فضای روباز است. همزمان با پروژه احداث نیروگاه، از سال 1383 پژوهش برای انتخاب نوع فعالیت اجتماعی در نیروگاه رودشور شروع شد که پس از سه سال بررسی، منجر به احداث مدرسه فردا در آغوش نیروگاه رودشور گردید، به نحوی که بلافاصله پس از افتتاح نیروگاه رودشور در سال 1386 فعالیت مدرسه فردا رسما آغاز شد. با تاسیس بنیاد ماهتاب در سال 1396 بهره‌برداری از این مدرسه به این بنیاد واگذار شده است.

مخاطبان مدرسه فردا‎، دانش‎آموزان مهدکودک تا پایه سوم ابتدایی هستند. سالانه حدود پنج هزار دانش‌آموز عمدتا از شهرهای رباط‌کریم، پرند، اسلام‌شهر، بهارستان و زرندیه از این مجموعه بازدید می‌کنند. مربیان و معلمین مدارس به همراه دانش‎‌آموزان و با تعیین وقت قبلی، در قالب اردوهای نیم‌روزه در این مجموعه حضور می‎یابند. بازدید‌های مجموعه مدرسه فردا کاملا رایگان است و هزینه‌ای جهت ورودی از مدارس دریافت نمی‌شود، اما برای فرهنگ‌سازی و ایجاد حس مسئولیت در کودکان سرزمین‌مان نسبت به محیط زیست و پیوستن آنان به پویش #نه_به_پلاستیک، زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری شده توسط دانش‌آموزان بعنوان ورودی دریافت می‌شود.

مدرسه فردا بر اساس الگوی آموزشی مونته‌سوری طراحی شده است و به سبک روش‌های نوین آموزشی ماهیت کارگاهی دارد. آموزش مستقیم در این مدرسه معنایی ندارد و کودکان در این کارگاه‌ها به اختیار خود می‌آموزند. در مدرسه فردا شرایط محیطی به گونه‌ای مهیا شده است که کودکان آزادی عمل داشته باشند و در برابر فعالیت‌های متنوع و تجارب تازه، انتخاب کردن را تمرین کنند. در این مدرسه هیچ کودکی با کودک دیگر مقایسه نمی‌شود و بر توجه به تنوع استعدادهای کودکان تأکید می‌شود. کودکان، مستقل و با انگیزه‌ی درونی فعالیت می‌کنند و انگیزه‌ی بیرونی به آن‌ها تزریق نمی‌شود.

مدرسه فردا دارای 12 کارگاه و سه ایستگاه است که دانش‌آموزان با اختیار خود آن‌ها را انتخاب و به فعالیت و بازی مشغول می‌شوند. کارگاه‌های این مجموعه عبارتند از کاردستی، نقاشی، اریگامی، بازی خردسالانه، نمایش خلاق، بازی با گل، دوخت و دوز،  پژوهش، بازی‌های حرکتی و باغبانی. در کنار این کارگاه ها یک کتابخانه و سه ایستگاه دومینو، قالی بافی و بازی‌های کامپیوتری هم از گزینه‌های دانش آموزان برای فعالیت است.

 

کارگاه کاردستی
کارگاه نقاشی
کارگاه اریگامی
کارگاه بازی خردسالانه
گارگاه نمایش خلاق
کارگاه بازی با گِل
کارگاه دوخت و دوز
کارگاه پژوهش
کارگاه باغبانی
کارگاه بازی های حرکتی
ایستگاه بازی های کامپیوتری
ایستگاه قالیبافی و گلیم بافی
ایستگاه دومینو
کتابخانه
مدرسه فردا: اختیار، انتخاب و خلاقیت
مدرسه فردا: اختیار، انتخاب و خلاقیت
مدرسه فردا: اختیار، انتخاب و خلاقیت
مدرسه فردا: اختیار، انتخاب و خلاقیت
مدرسه فردا: اختیار، انتخاب و خلاقیت
مدرسه فردا: اختیار، انتخاب و خلاقیت

 

 

نظرات

x

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *